
Η τρίτη διακρατική συνάντηση του έργου CCSI4CCSI (Cultural and Creative Sectors and Industries for Collaboration, Competitiveness, Sustainability and Innovation) πραγματοποιήθηκε 1-3 Ιουλίου 2025, στη Θεσσαλονίκη, την οποία φιλοξένησε το ΚΕΠΑ.
Το εξαιρετικά οργανωμένο τριήμερο πρόγραμμα περιλάμβανε παρουσιάσεις από φορείς του τοπικού δημιουργικού οικοσυστήματος, καλές πρακτικές από τις συμμετέχουσες περιοχές στο έργο CCSI4CCSI, καθώς και ένα συμμετοχικό εργαστήριο και επισκέψεις μελέτης. Η εν λόγω συνάντηση επικεντρώθηκε στην ανταλλαγή καλών πρακτικών που σχετίζονται με την ανάπτυξη δομών στήριξης και δικτύωσης για τους επαγγελματίες των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Τομέων και Βιομηχανιών.
Πιο συγκεκριμένα, την 1η ημέρα η συνάντηση διεξήχθη στις εγκαταστάσεις του Hellenic Design Centre, το οποίο αποτελεί πρωτοβουλία του ΚΕΠΑ. Τους συμμετέχοντες καλωσόρισαν η επικεφαλής του Τμήματος Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του ΚΕΠΑ, κα. Αγγελική Μπάρακλη και η κα. Ανθούλα Νικοπούλου, Project Manager του έργου, εκπροσωπώντας την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ), η οποία έκανε μια σύντομη παρουσίαση για τις δράσεις και το υφιστάμενο πλαίσιο του έργου CCSI4CCSI.
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ), ως επικεφαλής εταίρος του έργου, έδωσε δυναμικό «παρών» με χαιρετισμό του κ. Χρήστου Μήττα, Αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού και Αθλητισμού, ενώ η κα. Μαρία Γουλάπτση, Προϊσταμένη της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Υποστήριξης Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας στην ΠΚΜ, επεσήμανε στην ομιλία της την προτεραιότητα που θέτει η ΠΚΜ για τον κλάδο των Πολιτιστικών & Δημιουργικών Βιομηχανιών μέσω νέων εργαλείων στήριξης για τους επαγγελματίες του ΠΔΤ.
Ακολούθως, η κα. Αγγελική Μυλωνάκη, Προϊσταμένη του Αυτοτελούς Τοπικού Γραφείου Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Μέσων (Film Office) στην ΠΚΜ, παρουσίασε διεξοδικά τον σκοπό και την μέχρι σήμερα πορεία του Γραφείου, τα ορόσημα και τις επιτυχίες αυτού ως προς την προσέλκυση επενδυτών για την παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών σειρών στην ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, τις πρωτοβουλίες του Film Office για την ενδυνάμωση του τοπικού οπτικοακουστικού οικοσυστήματος μέσω εκπαιδευτικών δράσεων και συνεργειών με τον κλάδο του τουρισμού, κυρίως όμως υπογράμμισε το όραμα του Film Office να καταστεί η Κεντρική Μακεδονία μια πρότυπη περιφέρεια για βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.
Στη συνέχεια, εκπρόσωποι φορέων από κάθε περιοχή που συμμετέχει στο έργο μοιράστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες περιπτώσεις, όπως η δυναμική των δικτύων και συγκεκριμένα του Culture for Change (Ελλάδα) που λειτουργεί ως επιταχυντής για την προώθηση της δια-τομεακής συνεργασίας στον πολιτισμό και του κοινωνικού αντίκτυπου στην πολιτιστική ζωή ενός τόπου. Επιπλέον, το όραμα για τη δημιουργία ενός εναλλακτικού χώρου που στεγάζει καλλιτέχνες και επαγγελματίες από τον Πολιτιστικό και Δημιουργικό Τομέα, μοιράστηκε ο εκπρόσωπος του Φόρουμ Ανεξάρτητων Πολιτιστικών Ενώσεων FUNK (Κροατία), με σκοπό τη φιλοξενία μουσικών εκδηλώσεων και καλλιτεχνικών παραστάσεων καθώς και την υποστήριξη των καλλιτεχνών, προκειμένου να εκφράσουν ελεύθερα τις ιδέες τους και να αναπτύξουν μία ανεξάρτητη κουλτούρα.
Επιπροσθέτως, μια παρουσίαση για τον ρόλο που διαδραματίζουν οι πλατφόρμες εξειδίκευσης για την ανάπτυξη της καινοτομίας γύρω από τις Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες στην περιοχή Małopolska έγινε από το Γραφείο Marshal της Περιφέρειας Małopolska (Πολωνία). Μία ακόμη περίπτωση από την ίδια χώρα, αποτελεί η πρωτοβουλία μεταξύ του Δικτύου Ερευνών Łukasiewicz και του Krakow Glassworks, η οποία φέρνει την ιστορία και την τεχνολογία της τέχνης του γυαλιού πιο κοντά στο κοινό της περιοχής μέσω εκπαιδευτικών, εκθεσιακών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων που διαδραματίζονται στον εκθεσιακό χώρο του Κέντρου Υαλουργίας στην Κρακοβία.
Από τη Δανία, η πρακτική που παρουσιάστηκε από το Εργαστήριο Κοινωνικού & Βιομηχανικού Σχεδιασμού του Kolding School of Design, αφορούσε στην σημασία των συνεργατικών δράσεων του Εργαστηρίου με το Σκανδιναβικό Δίκτυο Τέχνης και Σχεδιασμού των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, που περιλαμβάνουν καινοτόμες δραστηριότητες, καλλιτεχνικές πρακτικές και τεχνικές ανάπτυξης για τα μέλη τους, στοχεύοντας στον συν-σχεδιασμό λύσεων κοινωνικής ευημερίας. Τέλος, ο Κόμβος Συνδημιουργίας, Hangar K, που βρίσκεται στο Βέλγιο, λειτουργεί ως ένα οικοσύστημα καινοτομίας, συνεργασίας και ανάπτυξης, φιλοξενώντας μια ποικιλόμορφη κοινότητα καλλιτεχνών, ψηφιακών δημιουργών και startups, στους οποίους παρέχει όχι απλά μία έδρα αλλά εξατομικευμένη καθοδήγηση, ανταλλαγή γνώσεων και πρόσβαση σε ένα ισχυρό δίκτυο επαγγελματιών και εκδηλώσεων, μεταξύ αυτών το WONDER Creativity Festival και το Flanders Game Hub βοηθώντας νέους δημιουργούς να εξασφαλίσουν τη θέση τους στη διεθνή βιομηχανία παιχνιδιών.
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, ένας πολιτιστικός περίπατος στην πόλη έδωσε την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να ξεναγηθούν από έμπειρους επαγγελματίες και να μάθουν περισσότερα για την ιστορία της πόλης μέσω μίας βιωματικής προσέγγισης που επιμελήθηκε η dot2dot, μια κοινωνική συνεταιριστική επιχείρηση, που δραστηριοποιείται στους τομείς του πολιτισμού, του βιωματικού τουρισμού, της έρευνας και της εκπαίδευσης.
Η 2η ημέρα ξεκίνησε με τη διενέργεια των επισκέψεων μελέτης, όπου τα μέλη της κοινοπραξίας βρέθηκαν στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για να ενημερωθούν σχετικά με την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, από τις πρώτες ερασιτεχνικές προσπάθειες του 20ού αιώνα μέχρι τις σύγχρονες ταινίες που προβάλλονται στις κινηματογραφικές αίθουσες. Μέσα από μία βιωματική πορεία, περιηγήθηκαν σε μια συλλογή αντικειμένων που σχετίζονται με το σινεμά, ενώ μέσω ενός παιχνιδιού ρόλων στο ειδικά διαμορφωμένο στούντιο “green screen”, δημιούργησαν τη δική τους μικρού μήκους ταινία.
Επόμενος σταθμός, το Design Studio της Beetroot, που εδρεύει στην πιο δημιουργική γειτονιά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Τα νέα γραφεία της Beetroot στεγάζονται στο αναδιαμορφωμένο «χάνι» του Ισμαήλ Πασά δημιουργώντας έναν σύγχρονο κόμβο πολιτισμού και design. Σκοπός της ομάδας αυτής, είναι να αναδειχθεί ο χώρος ως ένα σημείο δημιουργικής συνάντησης και φιλοξενίας εκθέσεων (gallery), πολιτιστικών και εκπαιδευτικών δράσεων αλλά και μελλοντικών εμπορικών συνεργασιών.
Οι επισκέψεις μελέτης ολοκληρώθηκαν με την υποδοχή των εταίρων του έργου από τον Πρόεδρο του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης – MOMus, Dr. Επαμεινώνδα Χριστοφιλόπουλο, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που αποτελεί έναν πρωτοπόρο φορέα για τη σύγχρονη τέχνη και τον οπτικό πολιτισμό στην Ελλάδα και επικεντρώνεται στην ευημερία και την κοινωνική αλλαγή στο μέλλον.
Αργότερα, την ίδια ημέρα, τα μέλη της κοινοπραξίας μετέβησαν στα γραφεία του Hellenic Design Centre, όπου διεξήχθη το εργαστήριο συν-σχεδιασμού, με επίκεντρο την παρακολούθηση των τάσεων στις Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες και τη διαμόρφωση σεναρίων προοπτικής διερεύνησης για τον κλάδο. Το εργαστήριο συντόνισαν η Dr. Λίνα Μαργαρίτη, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια στο Marketing και Καθηγήτρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), και η κα. Μαρία Σαράφη, ιδρύτρια της εταιρίας DigiGlow Media και συνεργάτης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για ζητήματα έρευνας και στατιστικής ανάλυσης. Οι εταίροι του έργου μαζί με τους ενδιαφερόμενους φορείς (stakeholders) εργάστηκαν σε ομάδες για να αναλύσουν τις τάσεις και να αξιολογήσουν τα σενάρια για την επόμενη μέρα του ΠΔΤ με τα κατάλληλα εργαλεία.
Η 3η ημέρα ήταν αφιερωμένη στην εξαμηνιαία συνάντηση της διοικούσας επιτροπής του έργου, κατά τη διάρκεια της οποίας έγινε ο απολογισμός των δράσεων του τρίτου εξαμήνου, συζητήθηκαν θέματα προετοιμασίας και υποβολής της τρίτης αναφοράς προόδου και προγραμματίστηκαν οι επόμενες ενέργειες.